Importavgift på sending fra utlandet
Noen ganger er ikke importavgiftene betalt sammen med varen og dette må kreves opp av oss.
Sendinger fra utlandet med ubetalt import-merverdiavgift og eventuell toll blir fortollet av Posten når de kommer til Norge.
- For sendinger du mottar i postkassen, vil du også få et påfølgende betalingskrav.
- Vi ber deg betale importavgiftene så snart som mulig og innen oppgitt frist. Du kan betale med Vipps eller med kort.
- For sendinger som ikke kan legges i postkassen din, vil du få varsel om å hente på Postens utleveringssted og må da betale (eller bekrefte) betaling av importavgifter før sendingen utleveres.
Slik gjør du:
- Finn frem kollinummeret for sendingen
- Du kommer til en side med mer informasjon om sendingen og hva som er fortollet.
- Du får også opp kvittering på norsk og engelsk når avgiftene er betalt.
Lurer du på noe om sendinger fra utlandet?
Importavgifter må betales før du tar varen i bruk når du handler fra utenlandske nettbutikker/e-handelsplasser. Hvis norske avgifter ikke blir betalt sammen med varene i nettbutikken (VOEC-ordningen), fortoller Posten varene dine når de kommer til Norge.
- Her finner du svar på spørsmål i forbindelse med sending fra utlandet
- Her finner du informasjon om tjenester og priser knyttet til kjøp fra utlandet
- Ytterligere informasjon om fortolling og valutakursene vi bruker finner du på www.toll.no/netthandel
- Les om hvordan Posten behandler dine personopplysninger ved fortolling.
Har du spørsmål om importavgifter – og betaling?
-
Mange leverandører bruker en tredjepart når de skal sende, dermed kan det være denne leverandøren som er oppført som sender i systemet og ikke den opprinnelige som du forventer sending fra.
Vi anbefaler at du venter med å betale til du mottar sendingen i din postkasse eller på ditt hentested. Da kan du se om dette er sendingen din.
-
Vi fortoller etter en elektronisk melding fra sender som inneholder verdi og type vare. En automatisk melding sendes deg via Posten-appen, Digipost eller per brev. Digitale varslinger sendes samme dag og sendingen din kan fortsatt være underveis til din postkasse eller ditt hentested.
-
Har du betalt, men ikke mottatt kvittering, anbefaler vi at du sjekker mappen for søppelpost for å se om den kan ha havnet der.
Du kan også søke opp sendingen din på nytt på denne siden. Da får du opp kvittering på skjermen. Her kan du bruke vanlig utskrift via nettleseren (CTRL+P eller menyvalg og skriv ut/print) eller du kan velge å laste ned kvitteringen i PDF på utskriftssiden.
-
Dersom du ikke venter på noen sending fra utlandet, ber vi deg kontakte vår kundeservice.
Venter du på en sending fra utlandet, kan det være denne. Vi anbefaler at du avventer betaling til du har mottatt sendingen i din postkasse eller til ditt hentested. Mange leverandører bruker en tredjepart og det kan være denne som er oppført som sender i systemet og ikke opprinnelig leverandør.