Hjelp og kundeservice
Lurer du på hvor pakken din er, eller trenger du hjelp med en sending? Her kan du chatte med oss eller finne svar på ofte stilte spørsmål.
Hva kan vi hjelpe deg med?
Vår digitale medarbeider svarer på dine spørsmål hele døgnet.
Aktuelt nå:
Suspendering av postsendinger til USA gjeldende fra lørdag 23. august
Siste innleveringsdag for sendinger til USA med verdi mindre enn 800 USD blir fredag 22. august. Etter denne datoen har Posten Bring ikke mulighet til å ta imot denne formen for sendinger. Tilsvarende ordninger innføres også i andre land.
Endringene i toll- og avgiftsfritaket som amerikanske myndigheter har innført innebærer at kunder nå må betale tollavgiftene før sendingene kan transporteres til USA. Detaljene rundt dette er ennå ikke tydeliggjort av tollmyndighetene i USA, og det er heller ikke utviklet systemløsninger som postselskapene kan bruke.
Postselskapene i Europa jobber sammen for å få klarhet i prosess og løsninger tollmyndighetene i USA vil kreve, men så langt er dette ikke avklart. Samtidig fastholdes iverksettelsesdatoen.
Situasjonen skaper usikkerhet rundt transportmuligheter, returprosesser og ansvarsforhold slik at suspendering fremstår som eneste mulighet.
Det jobbes intenst med å få nødvendige avklaringer slik at løsninger kan utvikles og postgangen gjenopptas.
Unntak
Sendinger med verdi mer enn 800 USD fortolles og sendes som i dagens løsning. Gaver mellom privatpersoner med verdi under 100 USD (rett over 1000 norske kroner) har fortsatt unntak og kan sendes som vanlig. Det samme gjelder ordinære postsendinger med dokumenter.
Bedriftstjenestene Business Parcel og Pick Up Parcels kan sendes som tidligere, men det må oppgis en 10-sifret amerikansk tariff kode. Avgiftene som beregnes ved fortolling vil avhenge av opprinnelsesland til varen i forsendelsen, og er det varer med opprinnelse fra to ulike land vil alle varene bli belastet med den høyeste avgiften. EMS tjenesten til USA kan ikke lenger benyttes.
Opplysninger om US tariffkoder finner en på følgende side: https://hts.usitc.gov/
Våre kunder bes følge med på nettsidene våre for oppdatering og mulige endringer.
Dette lurer mange på
Sporingshjelp
Vi har samlet det de fleste lurer på. Prøv gjerne vår chatbot som ofte gir flere sporingsdetaljer.
SporingshjelpToll og utland
Her finner svar på de oftest stilte spørsmålene om å motta eller sende pakker til utlandet.
Toll og utlandPakkeboks
Lurer du på noe når du skal hente eller sende noe i Pakkeboks? Her finner du svar.
Hente eller sende i PakkeboksSende i Norge
Skal du sende noe i Norge? På denne siden finner du ut hvordan du bør gå frem.
Spørsmål om sendinger i NorgeAdresse og min side
Hold oversikt over din adresse, husstanden og de posttjenestene du trenger. Her finner du svar på spørsmål andre også har stilt.
Adresse, min post og min sideOppdag svindel
Det kan være utfordrende å skille ekte fra falske henvendelser. Her lærer du hvordan du kan sikre deg mot svindelforsøk.
Oppdag falsk e-post og SMSFinn oss i kartet
Leter du etter nærmeste hentested eller innleveringspunkt? På kartet finner du mulighetene nær deg.
Finn oss i kartetKlage og reklamere
Vi hjelper deg med veiledning og utforming av klager dersom du ønsker det.
Klage og reklamereKontakt oss
Finner du ikke svar på spørsmålet ditt? Vi er tilgjengelige på chat, telefon og talerobot.
Kontakt ossHar du betalt dobbel merverdiavgift og trenger kvittering?
Hvis du har betalt merverdiavgift til nettbutikken, men likevel får betalingskrav på mva. fra Posten, må du kontakte nettbutikken du handlet fra. Det er den som har ansvaret for å rette opp og refundere mva. som du betalte i forbindelse med kjøpet. Trenger du engelsk kvittering på at avgiftene er betalt for å sende til nettbutikken? Slik gjør du det:
- Gå til www.posten.no/import
- Skriv inn sendingsnummeret for pakken din og trykk på «Gå til betaling»
- Velg mellom norsk eller engelsk versjon av kvitteringen