Posten jobber aktivt med innovative løsninger som kan gjøre hverdagen enklere for kundene våre. Her er fire eksempler på innovasjoner vi leverte i 2018.
1. Digitalt frimerke
De fleste har opplevd ikke å ha frimerker liggende når brev eller pakke skal sendes. I april lanserte Posten en løsning som gjør at du enkelt kan kjøpe digitalt frimerke på mobil eller PC. Det er raskt å kjøpe på nett, og du får en digital kode som du skriver der du normalt ville satt frimerke.
Digitalt frimerke er et enkelt alternativ til fysiske frimerker.
2. Sende fra egen postkasse
Samtidig med digitalt frimerke lanserte vi tjenesten som gir deg mulighet til å sende post fra din egen postkasse. Sendingen må være under to kilo og passe i postkassen. Du bestiller tjenesten samtidig som du kjøper digitalt frimerke. Deretter legger du forsendelsen i postkassen din og postbudet henter den på sin vanlige runde.
Postbudet kan hente ting du vil sende fra postkassen.
3. Test av postautomat i borettslag
To borettslag i Oslo testet i 2018 bruk av postautomat utenfor huset. Postbudet leverer pakker og brev i en ledig luke og husstanden får en SMS-kode for å åpne korrekt luke i automaten. I testperioden ble postautomaten fylt med det beboerne vanligvis får levert i postkassen eller må hente på Posten, unntatt leveranser som krever identifikasjon eller betaling.
4. Test av selvkjørende brev- og pakkerobot
Selvkjørende teknologi og autonomi skaper helt nye muligheter også for Posten, og under Arendalsuka sommeren 2018 viste Posten for første gang fram en selvkjørende postrobot. Brev- og pakkeroboten vil kunne dekke opptil hundre husstander. Automaten blir fylt på postkontoret, og selv kjører ut til ett eller flere sentrale punkter der kundene kan hente brev og pakker. Senere returnerer den til postkontoret for påfylling.
Postens autonome brev- og pakkerobot.
Konsernsjef Tone Wille og daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen avduket Postens selvkjørende brev- og pakkeautomat under Arendalsuka sommeren 2018.
Vi fortsetter selvsagt vårt innovative arbeid i 2019, med et spesielt fokus på valgfrihet og forenkling for kundene våre.