Posten Bring hever ambisjonen med nytt klimamål
Innen 2030 skal alle Posten Brings egeneide kjøretøy drives av el eller biogass. Den offensive omstillingen av bilparken er et av flere grep som er besluttet for at konsernets nye klimamål skal innfris.
Noen utvalgte mål og tiltak:
- Halvparten av Norges innbyggere får nå levert post og pakker med el-kjøretøy
- Fra 2026 skal pakker og post distribueres med elektrisk varebil i de 60 mest folkerike kommunene i Norge, det tilsvarer 70 prosent av befolkningen
- Alle konsernets egeneide kjøretøy vil gå på el eller biogass i 2030
- Utslipp fra egne kjøretøy og bygg skal reduseres med 85 prosent innen 2030
- Posten Bring kjøpte den første elbilen i 1994. Nå er om lag halvparten av konsernets kjøretøy på fossilfrie energikilder
- Utslipp fra leverandører skal reduseres med 30 prosent innen 2030
- Det jobbes med å øke bilenes fyllingsgrad. Distribusjonsruter optimaliseres og driften effektiviseres
- Gods flyttes fra bil til tog, og Posten Bring er i dag Norges største bruker av gods på tog
- På en rekke av konsernets terminaler er det etablert eller bygges ny ladeinfrastruktur for kjøretøy, særlig lastebiler og vogntog, som krever mer spesialiserte ladefasiliteter
- Konsernet reduserer bruken av fly
- På terminaler vil det etableres anlegg som produserer og øker selvforsyningen av fornybar energi – også til bruk av elbilene
- Energieffektivisering og redusert bruk av energi i bygg, sorteringsanlegg og maskiner
- I Danmark skal alle varebiler som benyttes være elektriske i 2025
- I Stockholm, Gøteborg og Malmø skal 50 prosent av varebilene som benyttes være elektriske i 2024, og 100 prosent i 2025
Dette forplikter Posten Bring seg til:
I 2021 satt Posten Bring, som første logistikkaktør i Norge, klimamål (Science Based Targets) mot 2030 i tråd med Parisavtalen. I dag ligger Posten Bring foran veikartet som ble lagt for to år siden, og nå heves ambisjonsnivået. Det nye miljømålet innebærer at det totale utslippet i 2030 vil reduseres med 38 prosent fra 2022-nivå.
Utslippsreduksjonen skal gjennomføres selv om konsernet forventer vekst og økte volumer i årene som kommer. Innen 2040 skal konsernet ha netto null utslipp, det betyr at utslippet må kuttes 90–95 prosent fra 2022-nivå.
Det nye vedtatte miljømålet meldes inn til Science Based Targets initiative (SBTi), verdens ledende organ for forpliktende utslippskutt.