Posten igjen målt til bransjens mest bærekraftige merkevare

Posten igjen målt til bransjens mest bærekraftige merkevare

I år som i fjor er Posten den merkevaren i pakke- og logistikkbransjen som nordmenn oppfatter som mest bærekraftig. Bring kommer på andreplass.

Postbil og bud leverer post i urbant strøk

Det kommer frem i Sustainable Brand Index, Europas største merkevarestudie på bærekraft, som ble offentliggjort i dag. Det betyr at både Posten og Bring beholder topp-plasseringene sine fra fjorårets kåring. I tillegg kommer Posten på 14. plass i målingen av samtlige merkevarer uavhengig av bransje. Finn.no troner på topp.

– Det er veldig gledelig at konsernet evner å holde så god fart i bærekraftsarbeidet, at nordmenn også i år peker på Posten og Bring som de mest bærekraftige logistikkselskapene. Vi er en del av folks hverdag, og det er motiverende for det videre arbeidet å få en slik anerkjennelse for andre år på rad, sier markedsdirektør Monica Solberg.

Studien har vært gjennomført årlig i Norge siden 2013. I 2022-studien ble et nasjonalt representativt utvalg på 11 600 nordmenn i alderen 16-75 år intervjuet i perioden desember 2021 – februar 2022. Totalt er 265 merkevarer i 25 bransjer vurdert basert på om hvordan de oppfattes å prestere i de 17 globale bærekraftsmålene.

Hele rapporten kan leses her.

 

Bransjevinner 2022 – Sustainable Brand Index
Posten er bransjevinner 2022 – Sustainable Brand Index


Best i logistikkbransjen på tredje året

Logistikk var en egen bransje for første gang i 2020, og Posten-konsernet topper nå listen i kategorien for tredje året på rad.

Les om fjorårets kåring her: Posten kåret til Norges mest bærekraftige logistikkselskap

Vil være best på bærekraftig verdiskapning

Posten ønsker å være den grønneste logistikkaktøren. Her er tre konkrete miljøtiltak som vi er spesielt stolte av:

  • Posten har Norges største kjøretøypark av elektriske biler.
  • Siden 2012 har vi redusert vårt CO2-utslipp med 45 %.
  • I ca. 50 byer i Norge leveres posten med elektriske biler.