Posten på pallen i stor bærekraftmåling

Posten på pallen i stor bærekraftmåling

Posten beholder sin sterke plass på pallen i bærekraft-målingen Sustainable Brand Index™ for 2024. Omstilling av bilparken og reduksjon av utslipp er to viktige grunner til at Posten fortsatt er blant Norges beste.

Postbud med pakke i hånden, foran elektrisk postbil
Publisert 06.03.2024
Skrevet av Dina Engh og Nina Farstad Engebretsen

Sustainable Brand Index™ er Europas største merkevarestudie. I Norge er resultatene basert på innsikt fra rundt 10 000 intervjuer med norske forbrukere. I intervjuene svarer forbrukerne på hvordan de oppfatter merkevarer i 24 ulike bransjer på bærekraft, med tanke på både miljø og samfunnsansvar.

Også i år kommer Posten godt ut, med en 3. plass av totalt 282 selskaper. Finn.no topper listen foran nykommeren Änglamark.

I tillegg ligger Posten for femte året på rad helt på topp i kategorien «Pakker og logistikk», med Bring på andre plass. 

– Det er motiverende for det videre arbeidet å få en slik anerkjennelse for femte år på rad, sier markedsdirektør Monica Solberg. 

Utslippene redusert med 55 prosent

Posten har i svært mange år prioritert arbeidet med å redusere CO2-utslippene, og å jobbe offensivt og målrettet med klima, miljø og sosial bærekraft.

Dette er noen av de viktigste resultatene for Posten-konsernet innen bærekraft: 

  • Vi har satt stopp for bestilling av dieseldrevne varebiler. 
  • Vi har startet omstillingen av lastebiler og har over 80 elektriske lastebiler i drift og flere i bestilling. 
  • Totalt har vi over 2900 kjøretøy på fossilfrie energikilder. 
  • Posten og Bring hadde 50 prosent kjøretøy på fossilfrie energikilder i 2023. Målet i 2024 er 56 prosent. 
  • Vi etablerer ladeinfrastruktur og øker antall solcelleanlegg på våre terminaler i Norden. 
  • Siden 2012 er Co2-utslippene redusert med 55 prosent. 

– Tillit hos våre kunder er viktig, og bærekraft er en del av dette. SBI-resultatene viser at vi oppfattes som en aktør som tar ansvar utover det å levere gode tjenester. Dette jobber vi for hver dag, og anerkjennelsen gir oss ekstra motivasjon fremover, sier Colin Campbell, direktør for bærekraft i Posten Bring as.

Tar bærekraft på alvor 

Også innen kommunikasjonsarbeidet de siste årene har Posten hatt et spesielt fokus på bærekraft, med kampanjer som har fått stor oppmerksomhet. 

– Det ville selvfølgelig ikke vært mulig å gjennomføre uten en organisasjon som tar disse problemstillingene på største alvor og leverer ekte bevis som vi kan støtte oss på, sier markedsdirektør Monica Solberg.