Posten utvikler helelektrisk lastebil med Volta Trucks

Posten utvikler helelektrisk lastebil med Volta Trucks

For å finne bærekraftige løsninger må man gå nye veier. Derfor har Posten Norge inngått et nytt, spennende samarbeid med Volta Trucks for å utvikle elektriske lastebiler som skal sørge for fossilfrie leveringer i de nordiske bykjernene.

Posten og Bring vil teste ut Volta Zero, som er verdens første spesialbygde helelektriske 16 tonns lastebil i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Testene vil starte i første kvartal i 2021.
 
Posten har et mål om kun å benytte fornybare energikilder på kjøretøy og i bygg innen 2025. For å nå dette målet er samarbeid med selskaper som Volta Trucks avgjørende.

– Å være den første pilotbrukeren av en Volta Truck i Skandinavia sender en klar beskjed om vår bærekraftsintensjon, og vi ser frem til et godt samarbeid for å utvikle fremtidens utslippsfrie lastebiler, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten. 

Illustrasjon av elektrisk truck med Posten-farger og logo.
Allerede i første kvartal 2021 starter Posten og Volta Trucks den spennende uttestingen av helelektriske Volta Zero. (Illustrasjon)

Gjennom samarbeidet med Posten og Bring vil Volta Zero bli testet ut i bymiljøene der den skal brukes. Det vil gi nyttig kunnskap og tilbakemeldinger til de som utvikler lastebilen.

Økt sikkerhet

– Vår jobb er å utvikle en spesialbygget helektrisk lastebil som vil gi økt sikkerhet for fotgjengere og andre trafikanter, og samtidig gi bedre luftkvalitet for alle, sier administrerende direktør Rob Fowler i Volta Trucks.

Med norske og svenske grunnleggere har Volta Trucks sterke nordiske røtter.

– Jeg er glad for dette eksklusive samarbeidet slik at vi får testet Volta Zero i de viktige nordiske markedene. Jeg gleder meg til å få tilbakemeldinger fra Posten og Brings sjåfører, sier Fowler.

Dette er Volta Zero

Volta Zero er verdens første spesialbygde helektriske 16 tonns lastebil som er designet for distribusjon i bysentrum. Den har en rekkevidde på 150-200 kilometer, og vil fjerne 50 kg CO2 pr 100 kjørte kilometer.

Sjåføren sitter lavere enn i en vanlig lastebil. Det, sammen med en førerhytte i glass, gjør at sjåføren har 220 graders sikt, noe som minimerer blindsonene.