Smarte tips for å unngå returer

Smarte tips for å unngå bomkjøp og returer

Lar du deg lett rive med når du handler på nett, og handler litt mer enn du egentlig trenger? Fortvil ikke, hjelpen er nær. Her får du våre aller beste tips til hvordan du kan unngå feilkjøp og returer.

Smilende kvinne med pakke i hånden som hun rekker mot et postbud.
Publisert 23.10.2022 Sist oppdatert 20.07.2023
Skrevet av Nina Farstad Engebretsen

Det er lett å la fingrene bli litt for ivrige på tastaturet når du handler på nett. Plutselig har du klikket hjem både flere farger og størrelser, og vips, så er bestillingen levert. Så viser det seg at skoene er for trange, kjolen er for kort, og lyslyktene hadde du jammen nesten makne til fra før... Og veien til retur blir plutselig veldig kort.

De fleste av oss har kjent på den følelsen; du er ikke alene. Faktisk viser tall at nesten halvparten av klærne som handles på nett, blir returnert. Og det er jo ikke spesielt bærekraftig for Moder Jord.

Henger du fortsatt med? Det er bra, for nå skal du få de aller beste tipsene fra oss i Posten og Bring til hvordan du kan unngå feilkjøpene og dermed slippe å pakke sammen varene, fylle ut returskjemaet og sende pakken tilbake. Kort sagt, la returskammen seile sin egen sjø!

 

Returskam

Returskam (m) - sammensatt ord av franske retur (sende tilbake) og norrøn skǫmm (rødme av): En følelse som kan oppstå når man bestiller flere størrelser og farger, for så å returnere det som ikke passer, selv om man vet at det er uheldig for miljøet.

3 tips for å unngå retur:

1. Størrelser:

  • Bruk størrelsesguider som tilbys i nettbutikken eller hos leverandøren av produktet.
  • Noen butikker har også størrelsestjenester som lar deg legge inn dine mål og størrelser i andre plagg for å sammenligne.
  • Kjenn målene dine. Bruk målebånd for å måle kroppen, føttene, interiøret osv.
  • Les kundeanmeldelser. Mange nettbutikker viser gjerne tilbakemeldinger fra andre kunder om hva de synes om varen og hvordan størrelsen er.
  • Sjekk størrelsen i noe du har fra før i samme merke. Mange merkevarer har ganske konsistente størrelser.
  • Størrelsesbeskrivelse. Nettbutikkene skriver ofte sin egen vurdering av størrelsen, og/eller bruker bilde av en modell med varen på og forteller hvilken størrelse modellen har på.

2. Produktinformasjon:

  • Se nøye på bildene og finn ut om varen har den kvaliteten du er ute etter. Finner du ikke mange bilder i nettbutikken, kan det være lurt å google produktnavnet for å finne flere.
  • Les materialbeskrivelsen. Finn ut hvilke materialer som er brukt og hva slags vaskeanvisning varen har.
  • Les produktbeskrivelsen i nettbutikken, eller google for å finne mer informasjon på nettet. Her kan det være nyttig informasjon å ta med seg.

3. Research:

  • Med ny teknologi kan du lettere vurdere om klær og interiør passer slik du vil. Med VR-teknologi (virtual reality) kan du "prøve" klær og sko i en virtuell virkelighet, mens AR-teknologi (augmented reality) lar deg for eksempel plassere en lenestol eller vase i stua.
     
    AR-teknologi på mobiltelefon som viser hvordan en sofa vil se ut i stua.

     

  • Sjekk din egen kjøpshistorikk. Kanskje har du glemt at du har kjøpt noe lignende eller helt likt produkt fra før (for eksempel en sitruspresse, noe artikkelforfatteren innrømmer...)

  • Chat med eller send melding til butikken hvis du har spørsmål du ønsker svar på, for eksempel mer utfyllende størrelse- eller produktinformasjon, flere bilder, eller om de har egne erfaringer eller tilbakemeldinger fra kunder.
  • Til bryllup er det svært vanlig at brudeparet lager ønskelister i forskjellige butikker. Men det kan også være noe du kan lage selv, eller be venner og familie om å lage det til jul eller bursdager. Da blir det enklere for dere å gi hverandre nyttige gaver som ikke må returneres.
  • Lag deg et moodboard med inspirasjon på farger og produkter, både til interiør og i klesveien. Da blir det lettere å holde seg til planen og ikke handle på impuls.