17. januar 2022 Posten 375 år
Å sende et brev på den tiden var innviklet, portoen ble regnet ut etter avstand og vekt og skulle betales på forskudd eller av mottaker. I 1855 fikk vi Norges første frimerke, og det ble innført enhetsporto for hele landet.
Posten har alltid vært tidlig ute med å ta i bruk nyvinninger. Fra 1827 transporterte Norges første dampskip, DS «Constitutionen», post, og da Norges første jernbanestrekning åpnet i 1854, var transport av post en viktig del av oppdraget. I 1920 åpnet Norges første offisielle flyrute – og Posten var med.
Etter hvert som digitaliseringen skjøt fart på 2000-tallet, sank brevvolumene og kundenes bruksmønster endret seg. Det ble mindre behov for egne postkontor, og i 2001 ble derfor den første post i butikk opprettet. I 2011 lanserte Posten Digipost, en digital postkasse for sikker kommunikasjon. Samtidig øker netthandelen, og det sendes stadig mer pakker. Konsernet har satt seg mål om å være den grønneste logistikkleverandøren i markedet, og har gått i bresjen for å ta i bruk mer miljøsmarte kjøretøy.
Innovasjon er avgjørende for at Posten skal kunne tilby gode
tjenester også i fremtiden, og både i 2020 og 2021 ble Posten kåret til en av Norges mest innovative bedrifter.
Postens visjon handler om å gjøre hverdagen enklere og verden mindre. Også i fremtiden.
Fakta
- NK 2069-2070
- Motiv: Postbud i rødt. Bringbud i grønt
- Design: Camilla Kvien Jensen
- Foto: Aksel Jermstad / byAksel
- Verdi: Kr 23 (innland 20 g) x 2
- Utgitt i: Hefte à 10 frimerker (5 av hvert motiv)
- Opplag: 570 000 av hvert frimerke
- Trykk: Offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland