Hjelp til min side og min adresse
Få svar på spørsmål om flytting og hvor du melder adresseendring, postkasser og leie av postboks. Hva er mitt hentested?
Spørsmål og svar om Min side – PostenID
Spørsmål om PostenID, mine opplysninger hos Posten som hentested, valgt leveringssted, adresse, hvem får post i min postkasse og mine pakker. Se lenke til Min side øverst på nettsiden – du logger inn med PostenID (mobilnummer) eller Vipps.
-
På min side finner du
- E-postadressen og telefonnummer ditt
- Din adresse og hvem du deler postkassen med
- Ditt hentested
- Dine pakker, som du har sendt eller som er på vei til deg
- Du får her tilgang til å kjøpe digitalt frimerke, sendekoder eller adresselapp for brev/pakker utland
- På denne siden kan du redigere opplysninger knyttet til profilen din
Skal du melde adresseendring din må du logge deg inn med BankID.
-
- Din PostenID er knyttet til ditt mobilnummer og e-postadresse.
- Når du skal opprette en PostenID må du registrere navn, mobiltelefonnummer, e-postadresse, og passord.
- Skal du laste ned Posten appen verifiseres dette med din Posten-ID.
For å laste ned appen må du ha en Android mobil med OS 5.0 eller nyere, eller en iPhone med iOS 11.3 eller nyere.
Endrer du telefonnummer er det viktig å oppdatere appen og PostenID med dette ved å slette/endre gammelt mobilnummer slik at du ikke risikerer at varslinger om sendinger sendes til gammelt mobilnummer
-
Under Min side finner du de fleste opplysninger om deg og din profil og her kan du endre de fleste opplysninger som er knyttet til din profil. Enkelte av våre tjenester har høyere krav til autentisering og sikkerhet. Her vil du bli bedt om å verifisere deg med BankID eller andre eID-løsninger som er tilgjengelig i ID-Porten.
Dersom du skal melde adresseendring eller se pågående adresseendringer for deg og din husstand, blir du bedt om å logge inn med BankID, når du velger Min adresse.
Se vilkår for PostenID.
Spørsmål om min adresse og min husstand:
-
Du kan logge inn på Min adresse og sjekke adresseopplysninger og gjøre endringer.
-
- Når du melder ny varig adresseendring til oss kan du samtidig velge at vi skal melde videre til Folkeregisteret.
- Dersom du ikke velger melding til Folkeregisteret, må du melde endring direkte til Folkeregisteret selv.
Spør gjerne vår chatbot om varig adresseendring og Folkeregisteret for mer informasjon.
Når du melder ny adresse til Posten er det for å sikre at posten din sendes til ny adresse i den perioden du ønsker og at vi finner frem til deg på oppgitt adresse når post med ditt navn og (ny) adresse skal leveres.
-
- For å sikre at posten kommer frem må alle som skal motta post på samme adresse være registrert hos Posten. Mange glemmer ofte å oppgi barn som tilhører husstanden.
- Husk å merke postkassen, også.
- Du trenger ikke melde til oss når et nytt firbeint familiemedlem flytter inn :)
-
- Ja, men det forutsetter at du er registrert på de ulike adressene hos oss.
- Det må i tillegg være postkasse ved adressene, merket med navn.
- Oppholder du deg midlertidig på en adresse er det viktig at posten du skal motta der er adressert på riktig måte. Dette kaller vi midlertidig adressering ved bruk av c/o-adresse.
- Spør vår chatbot om du vil vite mer om c/o-adresser.
-
Du trenger ikke melde adresseendring om din kommune gjør endringer i adresser, nye gatenavn og lignende. Endringen vil automatisk bli oppdatert hos Posten.
Dersom du mottar post med gammel adresse, kan det være lurt å gi beskjed til sender så unngår du retur. -
- Skal du flytte for å studere melder du adresseendring til den nye adressen.
- Se også mange nyttige tips om flytting, Folkeregister og Lånekassen når du er student.
-
Ja, og dette må gjøres på Posten.
Ta med skriftlig dokumentasjon på at du er oppnevnt som verge/hjelpeverge, og hvilke fullmakter du som verge har, til Posten. Du må i tillegg legitimere deg når søknaden leveres.