Postens leveringsmuligheter

Posten har svært fleksible leveringsmuligheter. Vi leverer i pakkebokser, postkasser, butikker, eller helt til døren. Slik blir det enkelt å få pakker når det passer best for deg.

Kunde med pakke kjøpt på nett

 

Levering i postkassen

Omlag 65 prosent av landets husstander vil få «Pakke i postkassen» levert i postkassen alle hverdager.

Sjekk om ditt område har utlevering av pakker i postkassen alle hverdager.

  • Du velger levering i postkassen i nettbutikken, og du får en SMS når den er levert.
  • Er pakken for stor for postkassen vil du få en melding fra oss enkelt velge om den skal leveres utenfor døren din eller på Posten. Dette vil ikke koste noe.

Brev

  • Brev som adressert post leveres mandag, onsdag, fredag den ene uken, og tirsdag, torsdag den andre uken. Dette gjelder også for deg som har landpostbud.
  • Dersom du har postboks leverer vi alle virkedager; mandag–fredag.

Fra 15.10.2024 vil noen postnummer få endret utleveringsfrekvens.

Aviser

Aviser distribuert av Posten leveres annenhver dag. Har du postboks, leveres avisen alle hverdager.

Levering i Pakkeboks

I våre pakkebokser kan du hente pakkene dine hele døgnet, alle dager i uken. Postens pakkebokser er plassert nær der du bor eller ferdes, og du velger selv pakkeboksen som passer best for deg.

For å åpne luken i pakkeboksen bruker du Posten-appen.

Her laster du ned Posten-appen

Levering av pakker til Post i Butikk

Når du handler i en nettbutikk og velger levering til Post i Butikk eller pakkeutlevering, leverer vi pakker dit alle hverdager. I noen områder leverer vi også pakker på lørdager.

Hjemlevering av pakker

Når du handler på nett og velger hjemlevering kan du bestemme hvilken dag du vil ha pakken levert. Vi leverer pakker hjem på døren mellom kl. 17 og 21 i byer og tettsteder. På leveringsdagen får du SMS om forventet ankomst med et kortere tidsvindu. I resten av landet skjer leveringen mellom kl. 08 og 17. 

Du kan enkelt be om at vi setter igjen pakken dersom du ikke er hjemme når vi kommer.

Du kan bestille hjemlevering for pakker underveis.

Merk døren din med navn

Når vi skal sette igjen en pakke foran døren din, må den være merket med ditt navn. Kjøp et skilt  eller lag ett selv!

Noen spørsmål og svar

  • Dersom pakken/brevet er for stor for postkassen vil du få en melding fra oss når det er en pakke på vei til postkassen din, og du kan enkelt velge om den skal leveres utenfor døren din eller på Posten. Dette vil ikke koste noe.

    Vi sender en melding når pakken er klar til å hentes.

  • Nei. Pakker kommer fram til ditt hentested like raskt som før. Dersom avsenderen ikke har oppgitt ditt telefonnummer må vi sende deg fysisk melding om pakke, og dette kan ta en dag mer enn tidligere.

  • Nei. Sendingen kommer fram til poststedet like raskt som tidligere. Dersom avsender har oppgitt telefonnummeret ditt får du digital hentemelding like raskt som før. Dersom vi må sende fysisk hentemelding kan det ta inntil en dag mer enn tidligere. De ulike avsenderne har valgt forskjellige løsninger. For noen bank- eller kredittkort må du kvittere ved mottakelsen.

  • I noen tilfeller. Pass leveres ofte direkte i postkassen, og adresserte sendinger kan i noen tilfeller ta en dag mer enn tidligere. Dette er avhengig av om du mottar post den ene eller andre dagen.