Dette er altså tredje gangen at Posten vinner den gjeve prisen, som årlig deles ut av Innomag – Norges ledende innovasjonsmagasin. Bak kåringen står en ekspertjury som har kommet frem til topplisten av selskap som er «i verdensklasse når det gjelder å jobbe aktivt med innovasjon».
– Vi er svært glade over å toppe denne listen igjen! Å finne nye veier ligger i vårt DNA og dette er en flott bekreftelse på at det vi gjør legges merke til, samtidig som det gir masse energi til videre arbeid, sier konsernsjef Tone Wille.
Kontinuerlig innovasjon
I begrunnelsen påpeker juryen at Posten har utmerket seg gjennom en kontinuerlig strøm av nye innovasjoner. De trekker blant annet frem lanseringen av markedsplassen AMOI, som lar kundene bestille varer fra ulike butikker som deretter leveres samlet hjem – med ekspresslevering fra Posten.
Juryen nevner også at de er imponert over måten konsernet har samarbeidet med el-mopedprodusenten Paxter i Sarpsborg. De fastslår at dette er åpen innovasjon som skaper nye arbeidsplasser på bærekraftig vis, og et eksempel på at store virksomheter kan være utmerkede «fødselshjelpere» til innovative gründermiljøer.
– Vi mener at dette er Norges desidert mest omfattende oversikt over hvem som faktisk ER innovative, i motsetning til de som kun nøyer seg med å prate om innovasjon. Vi understreker at listen bare omhandler norske virksomheter, men felles for de fleste av dem er at de har lykkes med å innovere i en tøff periode. Samtidig vil vi påpeke at nivået øker for hvert år, og det som var godt nok til å komme med på listen for tre år siden holder ikke lenger mål, sier Truls Berg, redaktør i Innomag og juryleder i prisutdelingen.
Dette er topplisten
- Posten Norge
- Remarkable
- Amesto
- ODA
- Skatteetaten
Om Innomag og kåringen
Innovasjonsmagasinet og www.innomag.no utgis av Inspirator AS, og med over 25 000 lesere er magasinet Norges ledende innovasjonsmagasin. Det er i år det sjuende året prisen deles ut.
Juryen ledes av InnoMags redaktør Truls Berg, som har foretatt utvelgelsen av kandidater. Med i juryen i år var professor i innovasjon og klimapsykolog Ragnhild Nilsen, Computerworld’s redaktør Anders Løyøy, Professor i innovasjon på NHH Tor W. Andreassen, Brandingekspert Anne Reed Larsen, Arne Krokan, professor ved Institutt for industriell økonomi og ledelse, NTNU samt professor emeritus og tidligere «Brain of the Year», Leif Edvinsson fra Sverige.