Oppdag falsk e-post og SMS
Du får sikkert mange henvendelser på e-post og SMS hver eneste dag. Det kan være utfordrende å skille ekte fra falske henvendelser. Blant annet misbrukes Posten og Brings logoer jevnlig i forsøk på svindel.
Postens sporingsapp – trygg informasjon
Vi anbefaler alle kunder å laste ned Postens app til sin mobiltelefon. Det er en trygg kanal der man alltid vil kunne se nødvendig informasjon om sine forsendelser.
Avdekke falske henvendelser
For å kunne avdekke om en henvendelse er falsk, er det nyttig å forstå de kriminelles teknikker og hvordan de lurer oss. Når man først får en e-post eller annen henvendelse, kan du da tenke over:
- Ønsker avsender at du skal gjøre noe?
- Ber den om brukernavn, passord, kredittkortopplysninger eller annet?
- Preges henvendelsen av at noe haster, noe galt kan skje om du ikke gjør noe – eller en form for gevinst eller fordel for deg?
- Forventer du denne henvendelsen, eller kommer den «ut av det blå»?
- Kontroller avsenderadresse og lenker: Hvis de er ukjente eller spesielle, så kan det være en mistenkelig henvendelse. Men vær obs: Det er enkelt å forfalske, så det at avsenderadresse er reell er ikke et tegn på at henvendelsen er reell.
Misbruk av Posten og Bring
Det er ikke mulig å gi en fasit på hvordan en svindel e-post eller SMS ser ut, da dette kan endre seg raskt. De som misbruker Posten og Bring kan dreie seg om sporing, at en pakke er klar for henting og at det må betales gebyr.
Vi anbefaler at du følger oss på Facebook der vi regelmessig legger ut informasjon om svindel.
Stopp. Tenk. Klikk.
Når du får en e-post, stopp opp og tenk gjennom innholdet basert på rådene over. Da er det lavere sannsynlighet for at du blir lurt.
Finner du ut at det er en mistenkelig henvendelse, så kan du bare slette e-posten. Om du er blitt lurt og rammet, så har vi noen gode råd til deg.