Slik jobber de kriminelle
Kriminelle er på jakt etter ulik informasjon, ofte brukernavn og passord, bank- og kredittkortopplysninger. De er eksperter i manipulasjonsteknikker og jobber for å vinne offerets tillit. De endrer sine metoder raskt, og det er derfor utfordrende å oppdage mange slike henvendelser.
For å være best mulig rustet er det viktig å forstå de kriminelles metoder og verktøy:
- Bruker e-post, SMS, telefon eller andre kanaler.
- Enkelt å forfalske e-postadresse eller telefonnummer.
- Enkelt å forfalske nettsteder.
- Spiller på følelser: hast, frykt, gevinst eller fordel.
- Setter det inn i en sammenheng som kan være kjent, f.eks. informasjon om en pakke.
Vil vinne din tillit
De kriminelle forsøker å lage henvendelser som virker overbevisende og reelle. Hvordan klarer de det?
Ofte tar de utgangspunkt i en situasjon der det er naturlig at man får en henvendelse. En slik situasjon kan være informasjon om forsendelser som pakker.
Det er svært mange som mottar pakker hjemme, og som en stor aktør på dette markedet blir Posten og Brings logoer misbrukt. I og med at flere bestiller på nett, er det en situasjon som flere og flere kjenner seg igjen i – og det er dermed større sjanse for at kriminelle lykkes.
Bruker dine digitale spor
Vi legger igjen en rekke «digitale spor» når vi bruker internett, som vi ikke tenker over. Disse kan de kriminelle få tak i og utnytte i sine henvendelser for å skape tillit, for eksempel:
- Din e-postadresse og ditt navn
- Hvor du jobber.
- Hva slags IT-løsninger du bruker.
- Hvem din internettleverandør er og hvilke tjenester du abonnerer på.
- Hva du har søkt etter på internett
Det er også eksempler på at mottakers passord er blitt brukt. At kriminelle har fått tak i det er ofte et resultat av dataangrep mot legitime nettsteder, der brukernavn og passord er stjålet.