Disse metodene for å avsløre svindel er utdaterte

Disse metodene for å avsløre svindel er utdaterte

Det er ikke lenger nok å sjekke språk og avsenderens e-post for å avsløre svindlere. Sjekk her hvilke tiltak du bør gjøre for å unngå å gå i svindelfella.

Mann med mobil sitter i en sofa.
Publisert 22.11.2022 Sist oppdatert 30.09.2024
Skrevet av Aleksander Hømanberg/Nina F. Engebretsen

– Svindlerne utvikler metodene, og de gamle rådene er ikke like gode som de en gang var. Nå opplever vi at svindlerne har bedre språk. Avsenderadresser kan enkelt forfalskes, så det kan gi en falsk trygghet å basere seg på dette, sier Tore Orderløkken i Posten.

Han er direktør for sikkerhet og kjenner godt til hvordan svindlerne opererer.

Tore Orderløkken, direktør for sikkerhet i Posten
Tore Orderløkken

Ifølge Finanstilsynet ble nordmenn svindlet for 748 millioner kroner i 2021. Dette gjelder både bedragerier der ofrene er blitt frarøvet identiteten sin eller de er blitt lurt til å overføre penger til svindlernes kontoer.

Disse faresignalene bør du se etter:

Får du en uventet eller merkelig e-post, eller annen henvendelse er det lurt å tenke seg om før du klikker eller handler.

  • Vil avsender at du skal gjøre noe?
  • Ber den om brukernavn, passord, kredittkortopplysninger eller lignende?
  • Preges henvendelsen av at noe haster, noe galt kan skje om du ikke gjør noe – eller en form for gevinst eller fordel for deg?
  • Sjekk avsenderadresse og lenker: Hvis de er ukjente eller spesielle, så kan det være en mistenkelig henvendelse. Men vær obs: Det er enkelt å forfalske en avsenderadresse, så at den er ekte er ikke alltid et tegn på at henvendelsen er trygg.

Daglige svindelforsøk

Store og troverdige merkenavn, slik som Posten, blir gjentatte ganger misbrukt i svindelforsøk. Spesielt opp mot høytiden som nå nærmer seg, slik som jula og Black Friday, ser vi at antallet svindelforsøk øker betraktelig.

Grunnen til det er blant annet at vi bestiller mange pakker på nett, og at det da er lettere å la seg lure av falske meldinger om å betale for å hente en pakke.

Bilde av svindelforsøk med rødt kryss over
SVINDEL: E-poster som denne sendes for å lure mottageren til å betale.

Det aller viktigste for å unngå å bli lurt er å være skeptisk.

Tore Orderløkken

– Det er enkelt å forfalske e-postadresser, nettsider og telefonnumre. Samtidig er det enkelt å kopiere bedrifters logoer og lignende for å få svindelen til å se så ekte ut som mulig, fortsetter Orderløkken.

Han understreker at det ikke bare er forfalskede e-post og SMS, men også telefonoppringninger. Slike henvendelser der kriminelle utgir seg for å være fra politiet har økt i omfang.

Sender aldri lenker

På bakgrunnen av de svært mange svindelforsøkene som nordmenn blir utsatt for hver eneste dag, har Posten utarbeidet egne nettsider med råd og veiledning mot nettsvindel.

Får du tilsendt en epost fra Posten eller Bring som ber deg følge en lenke for å logge deg inn for å betale, bør varsellampene lyse.

Trygg informasjon får man alltid gjennom våre kanaler som Posten-appen, Digipost eller våre nettsider.

Tore Orderløkken, direktør for sikkerhet i Posten Norge

Dette kan du gjøre for å sikre deg:

I tillegg til å vite hvordan du avdekker falske henvendelser, har Posten følgende tips til å sikre deg bedre på nett:

  • Ta i bruk to-trinns pålogging der det er mulig.
  • Lag lange og unike passord for alle nettjenestene du bruker. Et digitalt verktøy for å oppbevare og håndtere passordene trygt kan være lurt.
  • Fødselsnummer kan bli misbrukt i ID-tyveri. For å redusere misbruk kan du sperre deg for kredittsjekk og gjøre andre tiltak, se anbefalinger for ID-tyveri (nettvett.no).
  • Oppdatere antivirus og annen programvare jevnlig på datamaskinen din.
  • Ved henvendelser, besøk nettsiden til virksomheten som spør og logg deg inn derfra – i stedet for å trykke på lenker.