Forsøk på nettsvindel er dessverre noe de fleste av oss har opplevd, i form av falske e-poster og SMS. Her får du gode råd om hvordan du kan unngå å bli lurt.
Publisert19.05.2021Sist oppdatert30.09.2024
Skrevet av Nina Farstad Engebretsen
Med jevne mellomrom sendes forfalskede e-poster og SMS-er der avsender utgir seg for å være fra Posten eller Bring. Høytider og ferie er høysesong for forsøk på nettsvindel, så da er lurt å være ekstra på vakt. Dessverre skjer det også alle andre dager i året, derfor bør du vite hva du skal se etter.
Hensikten er svindel eller andre kriminelle handlinger. De som står bak lurer folk til å gi fra seg opplysninger eller utføre betalinger. På den måten kan du tape titusenvis av kroner.
Det er dessverre lite vi i Posten kan gjøre med at noen utgir seg for å være fra oss. Vi kan imidlertid gi deg noen gode råd om hvordan du sikrer informasjonen din og hvordan du kan avsløre at noen forsøker å lure deg.
Tore Orderløkken er Postens sikkerhetsdirektør og kjenner godt til hvordan svindlerne opererer. Her gir han deg sine beste tips til hvordan du kan unngå nettsvindel.
Vær på vakt
Mye svindel ser helt ekte ut, og derfor må du alltid være på vakt og vite hva faresignalene er. Det er lurt å utvise en sunn skepsis til ulike henvendelser.
– Det er enkelt å forfalske e-postadresser, lenker og telefonnumre, og kopiere bedrifters logoer og lignende så det ser ekte ut, sier Tore Orderløkken.
De kriminelle forsøker å lage henvendelser som virker overbevisende og ekte. For eksempel kan det være at du får en melding om en pakke som er på vei. Oftest er det tilfeldig at du får slike henvendelser samtidig som du faktisk venter en pakke.
– Det er en stor økning i pakkelevering hjemme. Svindlerne utnytter denne situasjonen ved å utgi seg for å være Posten eller Bring – og misbruker våre logoer i sine forfalskede hevendelser. Dermed er det større sjanse for at kriminelle lykkes, sier Tore.
Husk å oppdatere antivirus og annen programvare jevnlig på datamaskinen din.
– Det gjelder å ha en sunn skepsis til det som havner i innboksen din, enten det er e-post eller meldinger. Følger du rådene våre står du langt sterkere i møte med nettsvindelen, sier Tore Orderløkken.
Svar: Nei, våre IT-systemer er ikke blitt hacket. Dette er forfalskede e-poster, SMS og nettsteder som er laget av kriminelle. Det er svært enkelt å misbruke logoer og de visuelle profilene våre. Oftest er det tilfeldig at du får slike henvendelser samtidig som du venter en pakke.
Svar: Hvis du har oppgitt betalings- eller kortinformasjon er det viktig at du tar kontakt med banken din eller kortutsteder så fort som mulig. Har du oppgitt passord, bør du endre dette. Vi anbefaler at du politianmelder hendelsen.