Slik kan du unngå nettsvindel

Ekspertens tips: Slik kan du unngå nettsvindel

Forsøk på nettsvindel er dessverre noe de fleste av oss har opplevd, i form av falske e-poster og SMS. Her får du gode råd om hvordan du kan unngå å bli lurt.

Kvinne i tenkende positur på et kjøkken, med mobil i hånden
Publisert 19.05.2021 Sist oppdatert 30.09.2024
Skrevet av Nina Farstad Engebretsen

Med jevne mellomrom sendes forfalskede e-poster og SMS-er der avsender utgir seg for å være fra Posten eller Bring. Høytider og ferie er høysesong for forsøk på nettsvindel, så da er lurt å være ekstra på vakt. Dessverre skjer det også alle andre dager i året, derfor bør du vite hva du skal se etter.

Hensikten er svindel eller andre kriminelle handlinger. De som står bak lurer folk til å gi fra seg opplysninger eller utføre betalinger. På den måten kan du tape titusenvis av kroner.

Det er dessverre lite vi i Posten kan gjøre med at noen utgir seg for å være fra oss. Vi kan imidlertid gi deg noen gode råd om hvordan du sikrer informasjonen din og hvordan du kan avsløre at noen forsøker å lure deg.

Lar du deg lure? Ta Postens svindelkurs

Tore Orderløkken er Postens sikkerhetsdirektør og kjenner godt til hvordan svindlerne opererer. Her gir han deg sine beste tips til hvordan du kan unngå nettsvindel.

Vær på vakt

Mye svindel ser helt ekte ut, og derfor må du alltid være på vakt og vite hva faresignalene er. Det er lurt å utvise en sunn skepsis til ulike henvendelser.

– Det er enkelt å forfalske e-postadresser, lenker og telefonnumre, og kopiere bedrifters logoer og lignende så det ser ekte ut, sier Tore Orderløkken.

Tore-Orderløkken-posten-direktør-sikkerhet
Tore Orderløkken, Postens sikkerhetsdirektør, gir deg sine beste råd for å unngå å bli rammet.

Posten har utarbeidet nettsider med råd og veiledning mot nettsvindel. Dette gjør deg som kunde og andre i samfunnet bedre rustet til å unngå å bli lurt.

Dette er faresignalene

Hvis du får en uventet eller merkelig e-post, eller en annen henvendelse, er det en del ting det er lurt å tenke gjennom før du klikker eller handler.

  • Vil avsender at du skal gjøre noe? For eksempel trykke på en lenke eller andre handlinger.
  • Ber den om brukernavn, passord, kredittkortopplysninger eller lignende? 
  • Preges henvendelsen av at noe haster, noe galt kan skje om du ikke gjør noe – eller en form for gevinst eller fordel for deg?
  • Forventer du denne henvendelsen, eller kommer den «ut av det blå»?
  • Sjekk avsenderadresse og lenker: Hvis de er ukjente eller spesielle, så kan det være en mistenkelig henvendelse.
  • Husk: Det er enkelt å forfalske avsenderadresse, så at den er ekte er ikke alltid et tegn på at henvendelsen er reell.

– Det er ingen skam å bli lurt. De kriminelle er profesjonelle bedragere, og eksperter på å lure folk. Hvis du blir lurt, er det viktig å håndtere saken så raskt som mulig. Vi har samlet noen gode råd til deg dersom du er blitt offer for svindel, sier Tore.

Trygg info i Postens sporingsapp

De kriminelle forsøker å lage henvendelser som virker overbevisende og ekte. For eksempel kan det være at du får en melding om en pakke som er på vei. Oftest er det tilfeldig at du får slike henvendelser samtidig som du faktisk venter en pakke.

– Det er en stor økning i pakkelevering hjemme. Svindlerne utnytter denne situasjonen ved å utgi seg for å være Posten eller Bring – og misbruker våre logoer i sine forfalskede hevendelser. Dermed er det større sjanse for at kriminelle lykkes, sier Tore.

Les mer: Derfor bør du bruke Posten-appen

Alle kunder anbefales å laste ned Posten-appen til sin mobiltelefon. Det er en trygg kanal der du alltid vil se nødvendig informasjon om pakkene dine.

Last ned Posten-appen

Philip Nyblom, sikkerhetsrådgiver i Posten
Philip Nyblom, sikkerhetsrådgiver i Posten, gir deg smarte tips til å unngå svindel

Slik kan du sikre deg bedre

I tillegg til å vite hvordan du avdekker falske henvendelser, har sikkerhetsdirektøren følgende tips til å sikre deg bedre på nett:

  • Ta i bruk to-trinns pålogging der det er mulig (for eksempel engangskode i tillegg til passordet).
  • Lag lange og unike passord for alle nettjenestene du bruker. Et digitalt verktøy for å oppbevare og håndtere passordene trygt kan være lurt.
  • Fødselsnummer kan bli misbrukt i ID-tyveri. For å redusere misbruk kan du sperre deg for kredittsjekk og gjøre andre tiltak, se anbefalinger for ID-tyveri (nettvett.no).
  • Husk å oppdatere antivirus og annen programvare jevnlig på datamaskinen din.

– Det gjelder å ha en sunn skepsis til det som havner i innboksen din, enten det er e-post eller meldinger. Følger du  rådene våre står du langt sterkere i møte med nettsvindelen, sier Tore Orderløkken.

Spørsmål og svar om nettsvindel

  • Svar: Last ned Postens sporingsapp til din mobil, der vil du kunne gå inn og se riktig status på dine forsendelser. På posten.no har vi dessuten samlet noen råd om hvordan du kan identifisere forsøk på nettsvindel. Er du fremdeles usikker, kan du ta kontakt med Postens kundeservice.

  • Svar: Nei, våre IT-systemer er ikke blitt hacket. Dette er forfalskede e-poster, SMS og nettsteder som er laget av kriminelle. Det er svært enkelt å misbruke logoer og de visuelle profilene våre. Oftest er det tilfeldig at du får slike henvendelser samtidig som du venter en pakke.

  • Svar: Hvis du har oppgitt betalings- eller kortinformasjon er det viktig at du tar kontakt med banken din eller kortutsteder så fort som mulig. Har du oppgitt passord, bør du endre dette. Vi anbefaler at du politianmelder hendelsen.