Handle brukt: Fem viktige råd for å unngå svindel

Handle brukt: 5 viktige råd for å unngå svindel

Skal du kjøpe eller selge brukt på nettet er det noen ting du bør gjøre for å unngå svindel eller misforståelser. Bruk sunn fornuft, vær forsiktig med personlige opplysninger, og les gjennom rådene vi har til deg.

Kvinne med rød genser som sitter i brun lenestol og ser på en pensko. Skoesker står foran henne.
Publisert 16.06.2021 Sist oppdatert 14.08.2023
Skrevet av Nina Farstad Engebretsen

Det aller viktigste tipset gir vi deg først: Virker et tilbud for godt til å være sant, så er det gjerne det!

Når det er sagt er heldigvis de aller fleste ærlige og ute etter en hyggelig handel, men det er viktig å være oppmerksom slik at du ikke blir lurt. Disse rådene for trygg handel gjelder uavhengig av om du bruker velkjente markedsplasser som Finn og Tise, eller grupper for kjøp og salg på sosiale medier.

1. Sjekk hvem du handler med

Det kan være lurt å sjekke om selgeren eller kjøperen har en verifisert bruker der dere gjør handelen. På Finn.no kan du se en blå hake ved siden av navnet, som betyr at brukeren er identifisert med BankID. Det kan også være smart å sjekke hvor lenge selgeren har vært registrert på markedsplassen, og om tidligere kjøpere og selgere har gitt tilbakemeldinger. Dersom profilen er helt ny og inneholder lite informasjon, er det god grunn til å være litt ekstra på vakt.

Kjøper du brukte merkevarer på nettet, bør du alltid be om dokumentasjon, for eksempel kvittering på originalkjøpet. Får du ikke det, bør du tenke deg godt om. Pass ekstra godt på når du skal kjøpe mobiltelefoner eller andre elektriske varer med høy verdi. Det er lov å stille spørsmål til selger om varen og hvorfor den skal selges. Med god research kommer man et stykke på vei.

2. Vær forsiktig med private opplysninger

Du må aldri dele kredittkortnummer, personnummer, innloggingsinformasjon eller annen sensitiv informasjon til fremmede. Normalt er det greit å oppgi navn, adresse og telefonnummer.

Du bør også være på vakt dersom du får e-post der du blir bedt om å oppgi brukernavn/passord, eller får beskjed om å følge en link for å verifisere opplysninger. Seriøse nettsteder sender aldri slike e-poster.

Les mer: Ekspertens beste råd for å unngå å bli lurt av nettsvindlere

3. Bruk digital kjøpekontrakt

Du kan gjerne bruke digitale kjøpekontrakter hvis du skal kjøpe eller selge ting med større verdi. Med Postens signeringsløsning bruker både du og den andre parten BankID, slik at du med stor sikkerhet kan vite at det er riktig person som signerer.

Her finner du Postens signeringsløsning

Slik kan kontrakten skrives

Det er ikke alltid greit å vite hva en trygg og god kontrakt skal inneholde. Vi samarbeider med Forbrukerrådet for å gjøre det enda enklere å inngå trygge og gode avtaler. Kontraktene fylles ut direkte i nettleseren. Deretter betaler du og sender til digital signering.

4. Velg sikre betalingsløsninger

Flere handelsplasser har utviklet betalingsløsninger for å gjøre bruktsalg og -kjøp sikrere. Løsningene til Tise og Finn sørger for at pengene som betales inn fra kjøper står trygt inntil pakken er mottatt og verifisert. Når handelen er gjennomført, blir pengene utbetalt til selger.

Velger du Posten og Norgespakke som fraktalternativ når du handler på Tise eller Finn, er pakken også forsikret.

Les mer om å sende med Norgespakke™

5. Personlig overlevering eller postoppkrav

Dersom du handler med en privatperson er det lurest å møtes ansikt til ansikt for overlevering av varen. Hvis det ikke er mulig å møtes, kan du bruke postoppkrav eller betalingsløsninger på markedsplassen.

Vær forsiktig med forhåndsbetaling ettersom det kan være risiko for at du mottar noe annet enn du har betalt for. Postoppkrav gir en trygghet kun for avsender, ikke mottager.

Skal du sende en pakke i Norge og ønsker sikker innbetaling fra den som mottar pakken, kan du sende Norgespakke™ med postoppkrav. Beløpet er på kontoen din inntil fem virkedager etter innbetaling. 

Det er ikke alltid like praktisk å treffe en selger som bor langt unna. Skal varen sendes, bør du ta vare på annonsen og skriftlig kommunikasjon. Annonsen inneholder ofte viktig informasjon om tingen du ønsker å kjøpe. Ta skjermdump av annonsen, så du har den tilgjengelig dersom selger påstår noe annet enn det som sto i annonsen.

Hva kan du gjøre hvis skaden har skjedd?

  • Dersom du har handlet med noen og dere ikke blir enige, kan du kontakte Forbrukerrådet. På nettsidene deres finner du informasjon om rettighetene dine og forslag til brev til selgeren.
  • Hvis det er mangler ved varen, har du ifølge kjøpsloven to års reklamasjonsfrist når du kjøper noe av en privatperson.
  • Anmeld forholdet dersom du mener at du er blitt svindlet. Ta deretter kontakt med Posten og oppgi anmeldelsesnummer. Det er ofte flere ofre for samme svindler. Ved en anmeldelse kan politiet be om samlet informasjon fra Posten.
  • Send også et tilsvarende varsel til eventuelle markedsplasser som er benyttet.